Tunnin toiminta on monipuolista ja kokemuksellista ” learning by doing”.
Matskupedagogiikassa oppilas oppii toimimaan itseohjautuvasti.
Katso video oppitunnilta.

Kokemuksellista matematiikan oppimispedagogiikkaa voivat soveltaa luokanopettajat, esikoulunopettajat ja erityisopettajat.

Katso video oppitunnista Katso video oppitunnilta

Kokemuksellinen matematiikan oppitunti

Oppilas saa konkreettisen kokemuksen opittavasta asiasta.
Oppiminen on helppoa ja palkitsevaa.
Oppilaat keskustelevat ja toimivat yhdessä.

Kokemuksellisessa matematiikan oppitunnissa on kolme osaa:
a) opetustuokio: tarina, opetuskeskustelu ja tehtävämallit (15 min.)
b) oppikirjan tehtävät (15 min.)
c) matemaattiset pelit ja leikit (15 min.)

Kymmenjärjestelmähahmojen Kaukon ja Ylermin kommellukset aloittavat oppitunnin.
Matskun opettajan materiaalissa on jokaiselle tunnille pieni näytelmäkäsikirjoitus.
(Sivun alareunassa linkit opettajana materiaaliin)
Tarinan voi mm. näytellä, esittää keppinukeilla tai lukea vuorokeskusteluna.
Oppilaat keskustelevat tarinasta ja sen herättämistä ajatuksista opetustuokiolla.

Opittavan asian opettaja  johdattelee keskustelusta ja tarinasta.
Etsitään monia erilaisia tapoja ratkaista asioita ja merkitään ne matematiikan kielellä.

Opettaja näyttää oppitunnin tehtävien tekemisen konkreettisesti välineillä.
Oppikirjassa harjoitellaan uusi asia välineillä yksin tai pareittain.
Matematiikan välineet ovat kaapissa, josta oppilaat hakevat ja palauttavat ne.